Reisverhaal «Centraal en Zuid Vietnam»

Vietnam | Vietnam | 0 Reacties 03 Januari 2014 - Laatste Aanpassing 03 Januari 2014

Na het Noorden van Vietnam uitgebreid te hebben bezocht, zijn we doorgevlogen (de vluchten zijn hier relatief goedkoop) naar Hué, midden Vietnam. Het stadje op zich stelt niet veel voor, maar de Citadel en mausolea die je daar kan bezoeken zijn wel de moeite.
Daarna hebben we ook nog Hoi An bezocht in centraal Vietnam. Het leukste stadje (vonden wij achteraf) in gans Vietnam. Gezellig en boordevol kleermakers. Zeker meer dan 200. Lies heeft hier dan ook een rokje met bijpassend sjaaltje laten maken voor het luttele bedrag van 12 euro. Wat we niet echt de moeite vonden, was de historische site My Son. Te veel ruïne en voorlopig te weinig gerestaureerd.
Aangekomen in Saigon (Ho Chi Minh), overviel vooral de drukte van de stad ons. Nog drukker dan alle andere steden :-) Van 's morgens tot 's avonds laat verkeer en getoeter. In Saigon hebben we ons bezoek vooral gewijd aan de Vietnam oorlog. Een bezoekje aan het War Remnants museum en de Cu Chi tunnels. Vooral veel propaganda, een beetje echte geschiedenis en heel toeristisch.
De Mekong delta is ons wel dik bevallen. Vooral de tour die we hebben gemaakt in en rond de Phong Dien drijvende markt. We hadden de tour geboekt via ons pensionnetje en hadden dik veel chance met onze gids. Zij heeft ons echt naar leuke plekjes gebracht en ons laten kennis maken met een Vietnam dat we tot dan toe nog niet hadden gezien.
Onze Vietnam reis hebben we tot slot beëindigd op het eiland Phu Quoc. Buiten hier 4 dagen zonnen en lezen, hebben we niet veel meer uitgespookt. Allebei recupererende van keel- en buikproblemen. Maar we waren ook het immense verkeer en drukte van Vietnam een beetje beu en hebben des te meer genoten van de rust en stilte op Phu Quoc.

Enkele zaken die ons zijn bijgebleven van Vietnam:
- de bikkelharde matrassen. We denken dat de matrassenbouwers hier in Vietnam er vooral naar streven om de gebruiken van het slapen op houten planken zo dicht mogelijk willen benaderen.
- de kunst van het 'straat oversteken'. Terwijl de immense zee brommerkes op je afkomen, is het de kunst om gewoon te beginnen oversteken en te blijven wandelen aan een rustig tempo. De brommerkes ontwijken je dan vanzelf. In het begin is dit wel beangstigend.
- de lekkere spring rolls en noedels. Te vergelijken met loempia's... Alhoewel we moeten toegeven toch ook al enkele hamburgers achterover te hebben geslagen als we daartoe de kans hadden.
- het mausoleum van Ho Chi Minh. Waar we terug zoals in onze schooltijd in 2 rijen moesten lopen om het gebalsemde lijk van Ho Chi Minh himself te kunnen aanschouwen.
- de kunst van het oplichten. Kleine anekdote: op een avond gingen we met een taxi naar het treinstation. De jongen van ons hotel had ons beloofd de taxi te volgen op zijn brommerke omdat hij ons wilde begeleiden tot we in onze slaapcoupé lagen. En ondanks het gegeven dat de taxichauffeur gevolgd wordt, en tweemaal berispt door de jongen, rijdt hij nog een gigantische omweg zodat wij het dubbele moeten betalen...
- het op de grond gooien van al het mogelijke afval. Zelfs in de restaurants is het de gewoonte dat alles wat op of leeg is, je dat gewoon op de grond gooit, gaande van lege blikjes bier, servietten, kippebotjes, ... Alles dus!
- de kinderstoeltjes - en annex tafeltjes. De Vietnamezen, niet groot van gestalte, zitten hoofdzakelijk op kleine stoeltjes en eten aan kleine tafeltjes. Voor ons was het al een uitdaging om zo een ganse maaltijd te nuttigen, en wij zijn dan al lilliputters...
- de sneeuw in het Noorden van Vietnam. Blijkbaar was het lange tijd geleden dat de Vietnamezen sneeuw hadden gezien, met als gevolg dat iedereen in volle euforie was en massaal kwam afgezakt om dit met eigen ogen te aanschouwen. Wij hebben echter liggen bibberen in ons bed van de kou omdat de huizen geen verwarming hebben. Een elektrisch deken bracht soelaas!
- de geschiedenis van de Vietnamoorlog. De gruwelheden die hier nog maar recentelijk (1975) ophielden, laten weer eens zien hoe wreed de mensen kunnen zijn. Deze werden hier wel ietwat propagandistisch éénzijdig voorgesteld.
- het slechte Engels van de Vietnamezen. Mocht het mogelijk zijn om ondertiteling te krijgen, dan hadden we dit in de meeste gevallen aangevraagd :-)

Centraal en Zuid Vietnam PRAKTISCH:

18 december
- vlucht Hanoi - Hué, online geboekt via Vietnam Airlines, 53 USD/pp
- minibus airport Hué naar centrum Hué: 50.000 Dong/pp
- Overnachting: Hué Serene Palace Hotel, 25 USD/nacht incl ontbijt, zeer goede prijs/kwaliteit verhouding, nieuw hotel dat er alles probeert aan te doen om het de klant naar z'n zin te maken

19 december
- bezoek aan de Citadel van Hué, gemakkelijk te voet te bereiken vanuit het centrum van Hué, wij hebben een combi-ticket van 180.000 Dong/pp gekocht dat toegang geeft voor zowel de citadel als 2 mausolea (Minh Mang en Khai Dinh), anders betaal je voor elk afzonderlijk 80.000 Dong
- overnachting: Hué Serene Palace Hotel

20 december
- georganiseerde tour geboekt voor 180.000 Dong/pp met bezoek aan 3 mausolea, martial arts show en in de namiddag een boottocht naar een oud tuinhuis en de Van Mieu tempel, inclusief een buffet lunch en een Engelstalige gids, exclusief de inkom van de mausolea (nog eens 80.000 Dong/pp voor Tu Duc). Wij waren zeer tevreden over de tour, ook omdat onze gids goed Engels sprak, de tour was zijn geld waard want anders moet je toch transport zien te regelen om aan de mausolea te geraken

21 december
- bus van Hué naar Hoi An, 5 USD/pp, 5 uur durende busrit
- overnachting: Loc Phat Hoi An Homestay, 27 USD/nacht incl ontbijt, ook al een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding, leuke binnentuin om te zitten

22 december
- bezoek aan het stadje Hoi An met zijn vele kleermakers, Lies heeft een rokje met bijhorend sjaaltje in dezelfde zijde stof laten maken voor 12 euro
- Hoi An heeft een ticketsysteem waarbij je voor 120.000 Dong/pp 5 bezienswaardigheden in de stad kan bezoeken, wij hebben de volgende bezocht: Phuc Kien, Quang Trieu, Phung Hung, Tan Ky en Cam Pho (alleen de laatste was niet echt de moeite)
- overnachting: Loc Phat Hoi An Homestay

23 december
- georganiseerde tour geboekt naar My Son voor 147.000 Dong/pp (excl inkom wat nog eens 100.000 Dong/pp is), My Son was een beetje teleurstellend, en we hadden ook een ontzettend slechte Engels-sprekende gids, 's middags terug via een bootje waar we een zeer karige lunch hebben gekregen

24 december
- taxi van centrum Hué naar luchthaven Da Nang, 300.000 Dong, geregeld via ons hotel (de bus kost 110.000 Dong/pp maar vertrok op een niet gunstig uur voor ons)
- vlucht Da Nang - Ho Chi Minh, online geboekt via Vietnam Airlines, 53 USD/pp
- taxi luchthaven Ho Chi Minh naar centrum (hotel), 200.000 Dong + 10.000 Dong tol
- overnachting: Yellow House Saigon, 26 USD/nacht, goede prijs/kwaliteit zeker voor HCM, enkel het ontbijt is wat minder, rustig gelegen hotel in het hectische HCM

25 december
- bezoek aan het War Remnants museum, 15.000 Dong/pp inkom, goed om eens de gruwel van de Vietnam oorlog in beeld te zien
- overnachting: Yellow House Saigon

26 december
- toer geboekt naar de Cu Chi tunnels, 105.000 Dong/pp incl bus en Engelstalige gids en excl inkomticket (90.000 Dong/pp), via Vietsea Tourist, wij hadden een slechte en arrogante gids ('John Wayne'), en we waren wat teleurgesteld dat we niet meer uitleg kregen over de Vietnam oorlog zelf

27 december
- taxi van het hotel naar het busstation aan 328A Le Hong Phong Str, 207.000 Dong, we hebben te veel betaald want de metertaxichauffeur heeft weer eens rond gereden...
- bus van Ho Chi Minh naar Can Tho, 120.000 Dong/pp met maatschappij Thanh Buoi, 3u rijden met een tussenstop van 10min, eens aangekomen in het hoofdbusstation van Can Tho moet je overstappen in kleine busjes en zetten ze je af aan je hotel (prima busmaatschappij!)
- overnachting: Mekong-Logis hotel, 20 USD/nacht excl ontbijt, heel leuk verblijf, tuintje, rustig gelegen maar bikkelharde bedden

28 december
- (gratis) fiets geleend in ons hotel (Mekong-Logis) en naar het Duonghuis gefietst, terug naar Can Tho gefietst via kleine baantjes
- overnachting: Hotel Xoai, 22 USD/nacht excl ontbijt, basic hotel aan een luidruchtige baan

29 december
- toer door de Mekong delta en naar de markt van Phong Dien, geboekt via ons eerste hotel in Can Tho (Mekong Logis), 25 USD/pp, dit is een absolute aanrader, de dochter van de eigenaar (Linh) is echt superlief, kan goed Engels, en neemt je mee naar de mooiste en niet toeristishe plekjes in de Delta
- Food tour ('s avonds), 100.000 Dong/pp excl het eten zelf, geboekt via ons hotel Xoai, de gids neemt je mee naar leuke eetstalletjes waar je superlekkere dingen proeft (zeer de moeite!)
- overnachting: Hotel Xoai

30 december
- taxi van hotel naar luchthaven Can Tho, 165.000 Dong
- vlucht Can Tho - Phu Quoc, online geboekt via Vietnam Airlines, 24 USD/pp
- taxi luchthaven Phu Quoc naar hotel, 156.000 Dong
- overnachting: Mai House Resort, 74 USD/nacht incl ontbijt voor een garden view bungalow, duur in vergelijking met de rest van Vietnam, maar wel een heel mooie bungalow, rustig gelegen en een zeer goede service (neem hier zeker nooit een sea view bungalow) en prima ontbijt (buffet)!

31 december, 1, 2 en 3 januari
- aangezien we allebei wat aan het uitzieken waren, hebben we 4 dagen op het strand gelegen en ons lijf laten herstellen
- overnachting: Mai House Resort

4 januari
- bus/boot/bus vanuit hotel tot in Kep (Cambodja), 672.000 Dong (16 USD/pp), er zijn verscheidene reisbureau's die dit pakket aanbieden (excl visum voor Cambodja)

Print Friendly and PDF

Fotoalbums van locatie «Ho Chi Minh»

Ho Chi Minh (8)

26 December 2013 | Vietnam | Vietnam | Laatste Aanpassing 27 December 2013

• Een val van de Vietcong waar je liever niet in tra
  • De Cu Chi tunnels waar de Vietcong zich verstopte
  • Of hondjes verkopen (Gaja heeft hier nog wat werk)
  • Kerstavond in Saigon
  • De immense drukte van Saigon (Ho Chi Minh)

Plaats een Reactie

This site is only viewable in landscape mode !